Hoe duurzaam is jouw favoriete kledingmerk?
Hip
'Groen doen’ is hip: steeds meer kledingmerken en -bedrijven spelen met een duurzame collectie in op deze trend en lopen er graag mee te koop. Maar, is deze
duurzaamheidstroef inzetbaar voor een substantieel deel van de kledinglijn? Of is dit letterlijk windowdressing en gaat het slechts om één rekje in de hele winkel?
Duurzaamheid
Consumentenorganisatie GoedeWaar.nl onderzocht de duurzaamheid van 200 kledingmerken en publiceert vandaag de resultaten van dat onderzoek in een gloednieuwe Kledingchecker.De Kledingchecker geeft met een vergelijking van de kledingmerken inzicht in de mate van duurzaamheid van elk specifiek merk. Naast de totale ranking op duurzaamheid, is er een indeling op sociaal/economische en ecologische aspecten gemaakt. “Zo’n 20% van de bevolking geeft aan duurzaamheid naast prijs en kwaliteit mee te willen nemen in de aankoopbeslissing. GoedeWaar.nl geeft de consument met de Kledingchecker een instrument om die intentie ook waar te kunnen maken”, zegt Suzanne van Rooijen, die leiding gaf aan het Kledingchecker onderzoek.
Conclusies
1. Steeds meer grotere bedrijven werken met keurmerken of duurzaamheidsinitiatieven, maar vinden het lastig om aan te geven op welk aandeel van het volume dit van toepassing is. Zo kunnen bijvoorbeeld twee bedrijven aangesloten zijn bij hetzelfde duurzaamheidsinitiatief of gebruik maken van dezelfde duurzame materialen, maar het maakt groot verschil voor welk deel van de collectie dit uiteindelijk geldt. Voor één rekje, of de hele winkel? Daar heeft GoedeWaar.nl scherp op doorgevraagd.
2. Hoewel steeds meer bedrijven met een eigen gedragscode werken of een duurzaamheidsinitiatief omarmen, biedt dit de consument nog geen garantie dat de werknemers op boerderijen en in fabrieken onder acceptabele omstandigheden werken. Deze codes en initiatieven omvatten vaak meer intenties dan heldere afspraken en garanties, er wordt overigens wel naar verbetering toegewerkt. Ook de waarborging verschilt: in hoeverre de standaarden nageleefd worden, wordt in wisselende mate gecheckt door deze bedrijven en onafhankelijke auditors.
3. Diverse duurzaamheidsinitiatieven (zoals keurmerken en sectorcodes) richten zich op arbeidsomstandigheden in de fabrieken waar de kleding in eindbewerkingsfase zit. Ook zijn er initiatieven met een focus op materialen afkomstig van milieuvriendelijke boerderijen. Echter, er is vaak geen duidelijkheid over de situatie in de ‘middelste’ ketenschakel, tussen de boerderij en de eindbewerking, waarin de ruwe bewerking van materialen plaatsvindt.
4. Ook is er bij veel van deze duurzaamheidsinitiatieven weinig aandacht voor de economische aspecten van duurzaamheid, zoals oneerlijke contracten tussen leveranciers en afnemers, zeer gebrekkige toegang tot marktinformatie, belastingontduiking en corruptie. Kortom: alles wat nodig is om een eerlijke markt mogelijk te maken, waarbij alle bedrijven in de keten een eerlijke winst kunnen maken.
watMooi hoogste score
watMooi is bijzonder blij dat zij van de Kledingchecker 3 sterren hebben gekregen: de hoogste score. Het is een bevestiging dat we goed bezig zijn. We zullen zeker ons best blijven doen om op onze manier de wereld een beetje mooier te maken.