Duurzame mode levert altijd iets op
Gisteren publiceerde NRC een artikel met als kop "Miljoenen aan ontwikkelingsgeld in jeans die niks opleveren". In dat artikel wordt het jeansmerk Kuyichi hard aangepakt: volgens het artikel is de kleding niet of nauwelijks duurzaam en zijn de fabrieken waarin de kleding wordt gemaakt niet te vertrouwen. Bovendien maakt het bedrijf volgens redacteur Peter van der Ploeg ook nog eens miljoenen verlies; geld dat ten koste gaat van ontwikkelingssamenwerking.
Het merk Kuyichi is niet te koop bij watMooi, maar het gaat wel over het bekendste duurzame jeansmerk van Nederland en vandaar dat we dit artikel met extra aandacht hebben gelezen, net als de reactie van Solidaridad (een van de aandeelhouders en initiatiefnemers achter Kuyichi) dat de dag er na verscheen.
transparant
Kuyichi is lid van Made-By en rapporteert daarvoor jaarlijks over het gebruik van duurzame grondstoffen, zoals biologisch katoen en over de fabrieken waar het merk mee werkt. Hoewel Kuyichi waarschijnlijk het bekendste duurzame jeansmerk is in Nederland, zijn ze zeker niet de meest duurzame, zo blijkt uit die rapportages. Dat wil overigens niet zeggen dat Kuyichi helemaal niet duurzaam is! Je kunt dat als consument precies lezen en daarmee zelf je keuze bepalen.
beginfase
Duurzame mode zit in een beginfase; een fase waarin nog veel moet worden ontdekt, uitgewerkt. Een fase waarin soms fouten worden gemaakt en waarin die fouten worden hersteld. We zien dat alle merken bij watMooi dagelijks worstelen met de vraag hoe kleding zo duurzaam mogelijk kan worden gemaakt... en we zien ook dat nog niemand het volledige antwoord heeft. We zien ook dat overleven als duurzaam kledingmerk niet makkelijk is: je zit tussen een groep grote, zeer machtige, textielbedrijven die alles doen om kleding zo goedkoop mogelijk te produceren en anderzijds een groep zeer kritische mensen die verwachten dat je alles in één keer perfect doet.
Dat Kuyichi de eerste jaren geen enorme winst maakt en concessies moest doen is jammer, maar ook begrijpelijk. Zolang je daar maar eerlijk over bent. Het is goed nieuws dat het lukt om ondanks alle problemen door te gaan. Kuyichi heeft duurzame mode bij een grote groep mensen bekend gemaakt en laat ook nog elke keer mooie, trendy collecties zien die veel mensen in Nederland én in het buitenland aanspreekt. Daar mogen ze best trots op zijn... daar mogen wij best trots op zijn.
te goed
Als je je inzet om de wereld een beetje mooier; een beetje duurzamer te maken dan moet je er rekening mee houden dan mensen kritisch kijken of dat dan ook wel echt zo is. In Nederland lijken we daar bijzonder goed in te zijn en naar onze mening soms zelfs iets te goed. Let wel: transparantie is waarschijnlijk het allerbelangrijkste aspect als je een product of een sector zoals mode duurzaam wil maken en houden. Maar transparantie is niet hetzelfde als op jacht gaan naar alles wat er nog fout is en daarbij voorbij gaan aan de dingen die wel wel goed zijn. Voor duurzaamheid geldt: 50% goed is alvast heel veel beter dan 100% fout.
het moet beter
Eén ding is zeker: de mode-industrie moet duurzamer door beter om te gaan met het milieu en met de mensen die er werken. Wij delen die droom met Kuyichi. Zonder merken die dat proberen te verbeteren, gaat niet gebeuren. Wij vinden het erg jammer dat Kuyichi wordt aangepakt voor een makkelijk "zie je wel! verhaal". Daar wordt de wereld in ieder geval niet duurzamer van. Van een mooie duurzame jeans wel.
lees meer op de watMooi Wiki:
- over Made-By
- over biologisch katoen