Werk aan de winkel!
Duurzame modecheck StoereVrouwen Arnhem
Glimlachend trokken de StoereVrouwen gisteren ten strijde om aandacht te vragen voor eerlijke modemerken in Arnhem. Het winkelend publiek bleek erg nieuwsgierig naar hoe ‘groen’ en ‘eerlijk’ hun outfit was en waren blij verrast dat ze met hun smartphone gelijk hun favoriete merk konden checken. Twee jaar na de eerste duurzame modecheck bieden de meeste winkeliers echter niet meer duurzame merken aan, of maken deze niet zichtbaar in hun winkel. Coming Soon, Claudia Sträter en C&A sprongen er uit met hun flink toegenomen duurzame kledingaanbod.
“Wilt u weten of uw kleding groen en eerlijk is?” vroegen de StoereVrouwen aan het winkelend publiek. Veel mensen waren erg nieuwsgierig hoe hun favoriete kledingmerk scoort qua arbeidsomstandigheden, milieu en klimaat. Met hun eigen smartphone konden ze vervolgens in een handomdraai met de gratis iPhone app of mobiele site van Rank a Brand zelf checken hoe het met hun outfit gesteld was. De initiële reactie van veel mensen als “Ik heb geen tijd om daar op te letten, dan heb ik geen leven meer” was in no-time omgedraaid naar: “Goh wat handig, ik ga gelijk nog een paar merken checken!”
Mode Biënnale
De Mode Biënnale vormde een goede aanleiding voor StoereVrouwen om wederom en aantal populaire modezaken in Arnhem te bezoeken en te kijken of het aanbod duurzame mode is toegenomen en beter vindbaar is. Vooral bij Arnhem Coming Soon staat duurzame mode volop in de belangstelling. Vele Arnhemse ontwerpers die zich toeleggen op prachtige fair fashion, zoals Elsien Gringhuis, krijgen hier een podium. Het winkelpersoneel van Claudia Sträter vertelde ons enthousiast over hun duurzame mode aanbod en hoe dit door middel van blauwe knoopjes van Made-By - een keurmerk - wordt gecommuniceerd naar de klant. Bij C&A is het goed shoppen in maart, dat is de biokatoen maand waarin extra veel kleding in deze duurzame stof wordt aangeboden.
Werk aan de winkel
Veel winkeliers geven aan dat eco stoffen vaak te duur zijn en dat ze geen overtuigende antwoorden krijgen van hun leveranciers over de arbeidsomstandigheden waaronder geproduceerd wordt. StoereVrouwen denken dat duurzame mode nog veel prominenter op de agenda gezet kan worden door fashion events als de Mode Biënnale, omdat het voor winkelend publiek en winkeliers een blijvend aandachtspunt is waarvan iedereen weet dat grote verbetering mogelijk is. Alleen gezamenlijk kunnen we nog veel meer hippe ‘groene’ en eerlijke mode op de markt krijgen!