wat gebeurt er met kleding?
shop nu: http://www.fashionunited.nl/Nieuws/Leads/H%26M_zal_nooit_meer_kleding_dumpen_2010011927524/
Fashion United
Gisteren werd ik gebeld door Martine, editor bij Fashion United. Zij was bezig om een artikel te schrijven wat er gebeurde met alle kleding die niet wordt verkocht. Gelukkig zijn er, net als watMooi, veel bedrijven die hun kleding doneren aan goede doelen.
Lees hieronder het stuk wat vandaag op Fashion United is gepubliceerd.
De Zweedse kledingigant H&M kreeg er kort geleden van langs in The New York Times. De reden: de winkelketen zou niet-verkochte kleding vernietigen. “Het is winter. Een derde van de stad is arm. En elke nacht wordt er ongedragen kleding vernietigd,” publiceerde journalist Jim Dwyer dramatisch in de krant. Hoewel het bedrijf aanvankelijk tien keer weigerde te reageren op het verhaal van de journalist, haastte een woordvoerder zich na publicatie om een reactie te geven: Het zou niet meer gebeuren en normaal gesproken doneert H&M onverkochte kleding aan liefdadigheidsinstellingen als UNHCR, Caritas, Het Rode Kruis en Helping Hands, zo luidde de officiële verklaring. In 2009 bedroeg het aantal gedoneerde kledingstukken meer dan 500.000.
Eerst even de feiten: Het ging om een paar zakken kleding die kapotgeknipt waren. Het was -voor zover bekend- een eenmalige gebeurtenis. Waarom dan toch die opwinding? Ronald Jeurissen, professor bedrijfsethiek aan de Universiteit Nyenrode weet daar wel een verklaring voor: “H&M is marktleider en bekend bij een groot publiek. Een makkelijke prooi voor actievoerders om zich op te richten.”
H&M is niet het enige bedrijf dat kleding overhoudt aan het einde van de uitverkoop. Bij elk modebedrijf zijn kledingstukken waar iets ‘mis’ mee is: een iets te klein uitgevallen pasvorm, net de verkeerde kleur, een te hoge prijs; of een andere -minder makkelijk aan te wijzen oorzaak- waarom een kledingstuk niet verkoopt. En dan is er ook nog kleding die gehavend is bij het vele passen, bevlekt raakte bij een fotoshoot of kleding waar een gaatje in zit, last heeft van een los steekje, of een enigszins scheve naad.
“Iedere winkel houdt wel iets over,” weet Joke Bom, van webwinkel Watmooi.nl. De webwinkel -gespecialiseerd in verantwoorde kleding- schenkt de overgebleven kleding aan Terre des Hommes, die het in een van zijn winkels voor lage prijzen verkoopt aan mensen met een smalle beurs. “De verkoopopbrengsten daarvan vormen een vaste inkomstenbron voor de projecten van Terre des Hommes. Als we er een ander blij mee kunnen maken en we kunnen er de wereld nog een beetje mooier van maken dan doen we dat graag,” vertelt Bom.
Zo vergaat het de meeste kleding die overblijft: die wordt gedoneerd. Sam's Kledingactie bijvoorbeeld, ontvangt al enkele jaren overgebleven kledingpartijen van WE Fashion. In 2009 ontving de organisatie ruim 8.000 kilo nieuwe en teruggebrachte kleding van het kledingbedrijf. Met de opbrengst van de verkoop daarvan steunt Sam’s Kledingactie een project van Cordaid Mensen in Nood in India.
Hema, Cinderella, Wicked en Crocs leveren restpartijen af bij Humana. Expresso en Miss Etam doneren aan Dress for Success. De Nationale Jeanscollecte, die in oktober 2009 werd gehouden, leverde 12.000 jeans op; behalve van particulieren ook van de jeansmerken Nudie Jeans, Kuyichi, Met en Replay. Over handelaren die de kleding weer kunnen opkopen en het voor meer geld weer op de markt brengen, maken ze zich niet druk. Joke Bom niet, althans: “Het gaat al zo slecht met onze planeet, waarom zouden we elkaar niet een beetje helpen? Wij draaien goed genoeg om de oude spullen weg te kunnen geven. Ik zie het als een onderdeel van de bedrijfsvoering. ”
Uiteindelijk zullen de gevolgen van de ‘gedumpte kleding’-zaak wel meevallen, denkt professor Jeurissen. “Het enige wat H&M nu kan doen, is wachten tot de storm is overgewaaid. Er zal in de toekomst waarschijnlijk strenger worden gelet op wat er gebeurt met restpartijen.” Het enige rechtstreekse gevolg tot nu toe is dat H&M heeft beloofd dat het nooit meer restpartijen zal dumpen. Op zijn website verklaart het bedrijf te bekijken hoe de procedures kunnen worden verbeterd; en zo beschouwd was het dan toch nog enigszins nuttig dat deze ‘fout’ werd aangekaard.