Klant in de spotlight: De gunfactor van een boekhandel
Afgelopen november bestond watMooi 10 jaar. Voor onze jubileumactie vroegen we onze klanten of ze ook iets te vieren hadden. En dat hebben we geweten. We kregen de leukste verhalen binnen. Nadat we de winnaar gekozen hadden, vonden we het zonde om niks met deze mooie verhalen te doen. Daarom hebben we er drie uitgekozen en gebeld voor een kort interview. Erg leuk om zo onze klanten iets beter te leren kennen.
“We hebben ook de gunfactor”
Na het leuke gesprek met Joanne Brückmann, belde ik Margreet de Haan. Margreet vierde dat ze alweer een jaar geleden een boekhandel heeft overgenomen. Ze runt Boekhandel ’t Spui in Vlissingen samen met haar oudste zus en zwager. In deze tijd van digitaliserering, is het best een uitdaging om een boekhandel te hebben. “We doen daarom véél meer dan alleen boeken verkopen”, vertelt Margreet. We gebruiken social media en organiseren bijvoorbeeld lezingen, workshops en boekpresentaties. Ook hebben we een afdeling met Vinyl. Daardoor hebben we bijvoorbeeld ook instore optredens. En daar komen heel wat mensen op af. Verder importeren en verkopen we unieke ‘hebbedingetjes’ o.a. van Lush designs uit Engeland. Kortom; eigenlijk zijn we veel meer dan alleen een boekhandel”. “En”, zegt Margreet: “We hebben ook de gunfactor. Mensen kennen ons en komen graag bij ons langs”.
Persoonlijk contact
Terwijl ik met dit interview bezig ben, lees ik op de Facebookpagina dat de boekhandel bestellingen in de buurt met de fiets bezorgt. Duurzaam bezig dus! En ook met haar kleding is Margreet heel bewust bezig. Haar vriendin, Rianne de Witte, is designer van duurzame kleding en toen Margreet jaren geleden bij de Hogeschool Zeeland een “Green Event” organiseerde, was watMooi er bij met een modeshow. Zo maakte ze kennis met watMooi. En blijkbaar is dat bevallen, want ze is nu al heel lang klant. “Buiten dat ik de kleding mooi vind, vind ik ook het persoonlijk contact heel fijn. Bijvoorbeeld als ik vragen heb over mijn bestelling”, complimenteert Margreet.
Wakker schudden
Margreet is blij dat er langzaam meer belangstelling komt voor duurzame kleding. “En gelukkig wordt het daarom steeds iets meer betaalbaar. Ook zie ik steeds meer duurzame labels. Verder hoop ik dat de merkbehoefte (van de zogenaamde superbrands) kleiner wordt. Ik zie nu veel dat mensen bijvoorbeeld een iPhone willen, gewoon omdat het een iPhone is. De mensen moeten wakker geschud worden. Niet het merk moet belangrijk zijn, maar het product en hoe het gemaakt is.”