Spectaculaire groei van producten met Max Havelaar keurmerk voor fairtrade, maar niet voor katoen
Het volume van producten met het internationale Fairtrade keurmerk, in Nederland ook bekend als Max Havelaar keurmerk, steeg in Nederland in 2010 met 57 procent ten opzichte van 2009. Dat blijkt uit de jaarcijfers van Stichting Max Havelaar.
Een belangrijke impuls voor de groei is de wijze waarop Nederlandse supermarkten hun aanbod verduurzamen. Steeds vaker worden grote volumes niet stapsgewijs maar in één keer onder het Fairtrade keurmerk gebracht. Zo besloot supermarktketen PLUS begin 2010 voor honderd procent over te stappen op bananen met Fairtrade keurmerk.
Peter d’Angremond
Peter d’Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar: “Dit soort stappen van grote spelers betekenen een enorme versnelling van eerlijke handel. Wij zien dat door de keuze voor het Fairtrade keurmerk omzetten stijgen. Dat is prachtig, want dan winnen zowel boeren in ontwikkelingslanden als de bedrijven die hier overstappen op Fairtrade.” Inmiddels werken in Nederland 122 bedrijven met het wereldwijd toegepaste Fairtrade keurmerk, in 2009 waren dat er 107.
Van 14,7 miljoen kilo in 2009 naar 23 miljoen kilo in 2010
De groei in kilo’s is mede te danken aan het feit dat eerlijke handel steeds gewoner wordt. Op steeds meer plekken worden Fairtrade gecertificeerde producten gebruikt: in restaurants, hotels, het inkoopbeleid van gemeenten, supermarkten, op het werk, in de catering, voor het maken van bedrijfskleding. Via diverse campagnes stimuleert Max Havelaar deze ontwikkelingen.
Katoen
De positieve trend in de verkopen van katoenartikelen zette het afgelopen jaar (nog) niet door. Bijna 750.000 stuks katoenartikelen werden er in Nederland onder het keurmerk afgezet, circa 10% minder dan in 2009. De sterk gestegen prijzen (de hoogste in 140 jaar!), maar ook het beperkte aanbod droegen daaraan bij. Door de hoge prijzen en mogelijk late bestellingen was veel katoen wellicht al eerder elders verkocht. Niettemin neemt de belangstelling voor Fairtrade katoenartikelen vanuit de handel toe. Het aantal bij Stichting Max Havelaar aangesloten licentiehouders steeg in 2010 van 11 naar 17 bedrijven. In 2010 ging 55% als kleding langs de kassa en bestond 43% uit bed-, bad- en huishoudtextiel. Stichting Max Havelaar startte in 2007 met ondersteuning van ICCO met katoen. In 2008 werd gekozen voor een focus op stabiele business-to-business markten waar grote volumes katoen in omgaan en die via campagnes aangesproken kunnen worden op hun gedrag.
bed-, bad- en huishoudtextiel
In 2009 starte Max havelaar een hotelcampagne, met hulp van het reclamebureau They, die door de goede ontvangst in het buitenland ongetwijfeld navolging in andere landen zal krijgen. Het afgelopen jaar resulteerde de campagne in een campagneboek voor de hotelsector en een kick-off tijdens de Horecava-beurs. Naar aanleiding van deze activiteiten gingen vervolgens vijf hotels over op Fairtrade gecertificeerde katoen. Het eerste hotel, het Amsterdamse Dorint Hotel, breidde het aantal Fairtrade kamers uit naar veertig. Per kamer wordt naar schatting 133 kilo ruwe katoen verwerkt, wat voor 40 kamers neerkomt op inkomsten voor 24 katoenboeren.
In november bracht het Dorint Hotel met haar toeleveranciers, onder begeleiding van Stichting Max Havelaar, een bezoek aan de katoenboeren in Mali. Met de verkopen van de katoenproducten in Nederland in 2010 ontvingen organisaties van katoenboeren in West-Afrika en India ruim € 100.000 bovenop de reguliere marktprijs.
Meer ontwikkelingskansen voor boeren
Fairtrade streeft naar handel waarin boeren via marktoegang onder eerlijke handelsvoorwaarden hun positie in de keten kunnen versterken. Hierdoor kunnen zij structureel en op eigen kracht werken aan een duurzame toekomst. Een belangrijk element van Fairtrade is dat er tenminste de kostprijs wordt betaald voor de duurzaam geproduceerde producten. Eerlijk toch? En wel zo duurzaam want als een boer verlies maakt op duurzaam geteelde producten zal die daar uiteindelijk mee stoppen. Daarnaast kent Fairtrade een vooraf vastgestelde ontwikkelingspremie. In 2010 ontvingen boeren in ontwikkelingslanden via het Fairtrade keurmerk in totaal 2,8 miljoen euro aan premie. Peter d’Angremond: “Die premie is ontzettend belangrijk. Hierdoor wordt een extra impuls gegeven aan de ontwikkeling van boerengemeenschappen. Boeren bepalen zelf waar ze in investeren, zij kennen de situatie het best en weten wat nodig is. Het kan gaan om investeringen in productiviteit, infrastructuur, onderwijs of gezondheidszorg.“
Bron: jaarverslag Max Havelaar 2011