Gaat het wel goed in modeland?
Sorry, we kunnen niet leveren
Vandaag ontvingen wij twee brieven waarin labels ons vertelden dat helaas hun collectie niet kunnen leveren. En dat ze gaan stoppen met hun bedrijf. Dat doet mij pijn. Mensen met een eigen bedrijf waar ze heel hun ziel en zaligheid in hebben gestopt. En dan opeens is het weg. Ze hebben een paar nachten zeg gerust weken niet goed geslapen, nog een laatste poging gedaan om het te redden en opeens worden ze wakker en weten ze dat het niet meer gaat lukken. En waarom, omdat banken niet meer willen bijspringen, winkeliers niet meer durven in te kopen, winkeliers helaas zelf ook failliet gaan waardoor er geen rekeningen meer betaald konden worden. En als het al niet lekker loopt, dan kan dat net de druppel zijn die het bedrijf kapot laat gaan.
Ik vind dat erg jammer, want zo wordt alles zo mainstream. Grote concerns kunnen wel een paar klappen hebben en die blijven bestaan. Is het dan nog leuk in de wereld. Volgens mij niet. We zien het al in de winkelstraten. In iedere stad zitten dezelfde winkels en kleine boutiques zijn steeds minder te vinden. Maar volgens mij gaat het niet alleen op in de kledingindustrie. Waar vind je nog een groentenboer, slager, bakker in een straat. Onze Appie beheerst het straatbeeld ook meer.
Voor watMooi is het erg vervelend als labels opeens stoppen. Want waar vind ik midden in het seizoen weer een nieuw label met een volwaardige collectie. Maar dat is een risico dat ik incalculeer. Het is een uitdaging om met nieuwe kleine labels te werken. Ze een platform te geven. En we kunnen dit opvangen met labels die al jaren bestaan en solide zijn. Maar ik weet ook uit ervaring dat ook deze labels kunnen omvallen.
Tijdens onze inkoopgesprekken hoorden we ook dat winkeliers rustig inkopen, dat ze bang zijn om nieuwe artikelen te proberen en dat ze liever behouden inkopen. Natuurlijk kan ik dat begrijpen want ook zij willen dat hun bedrijf niet in het rood komt te staan. Ik denk daar toch anders over. Juist in een periode dat het wat minder gaat moet je blijven investeren in je bedrijf en de relaties die je hebt. Nu kan je je onderscheiden en je bedrijf laten groeien.