Apetrots op 10 jaar mooie mode
shop nu: http://www.watmooi.nl/10jaar
ik ben een gezegend mens
Trots. Apentrots ben ik op wat we bereikt hebben in tien jaar watMooi. Wat ooit begon als een gewaagde carrièreswitch is uitgegroeid tot de grootste webshop van Nederland op het gebied van duurzame mode. Wat ben ik een gezegend mens.
Ik houd van mensen en ik heb altijd de behoefte gehad om iets goeds te doen voor anderen. In eerste instantie richtte ik me vooral op fair trade kleding. Omdat ik het belangrijk vond dat de werkomstandigheden in de kledingindustrie verbeterden. Maar al snel kwam het besef dat ook dieren en het milieu te lijden hadden onder ‘fast fashion’. Ook daar wilde ik op letten bij het inkopen van kleding.
puur idealisme
In het begin dachten mensen nog dat duurzame mode gelijk stond aan geitenwollensokken en vormeloze, saaie kleding. En als ik eerlijk ben, was dat toen ook zo. De mensen die bezig waren met duurzame stoffen, dachten helemaal nog niet aan mode of marketing. Zij deden het puur uit idealisme. Het was een hele zoektocht om labels te vinden die wél leuke, duurzame kleding produceerden.
Toch zagen we in die beginperiode de belangstelling voor duurzame mode langzaam toenemen. We organiseerden samen met Awearness Fair Fashion de eerste, grote duurzame modeshow op de Mode Biennale in Arnhem. Daar stond duurzame mode in Nederland eindelijk voor het grote publiek.Toen ik later zakenvrouw van het jaar werd, omdat ik liet zien dat je met een duurzaam bedrijf winstgevend kon zijn, gaf dat ons een boost. Daarna zag ik dat er meer bedrijven zich bezig gingen houden met duurzame mode. De markt kwam eindelijk in beweging. De belangstelling voor duurzame mode werd groter. Inmiddels is het redelijk geaccepteerd. Ik zeg redelijk omdat het helaas nog steeds geen gewoongoed is. Net als dat je bijvoorbeeld nog steeds als ‘apart’ wordt gezien als je vegetarisch bent, kun je maar bij weinig winkels terecht voor duurzame mode. Dat is overigens ook de rede dat watMooi een webwinkel is. Met een webwinkel heb je een veel groter bereik dan met een fysieke winkel. Het maakt de drempel letterlijk lager om voor duurzaam te kiezen.
betrokken klanten
De wereld een beetje mooier maken. Dát werd de slogan van watMooi. Men vraagt wel eens of dat nou echt lukt, de wereld mooier maken. En al zijn het maar kleine dingen, toch kan ik volmondig ‘ja’ antwoorden. Uiteraard dankzij onze klanten. Want dankzij hen kunnen we steeds meer inkopen. Zo is er door onze orders een extra wc gebouwd in een kledingfabriek. En elk jaar dat ik meer orders kan plaatsen, betekent dat er meer biologisch katoen verbouwd wordt. Meer orders betekent ook méér mensen die aan het werk kunnen in veilige fabrieken, voor eerlijk loon.
De laatste jaren gaat duurzame mode steeds meer de ‘normale mode’ volgen. Trends worden gevolgd en duurzame stoffen zijn inmiddels hip. Wat zou het geweldig zijn als het gewoon mainstream wordt. Sterker nog, dat móet gewoon. We hebben immers maar één planeet en de grondstoffen raken op.
Gelukkig hebben we klanten die ook duurzaam denken. Hele lieve, betrokken klanten. Want ondanks dat we een webshop hebben, hebben we met onze klanten een hechte band opgebouwd. We krijgen foto’s gemaild met nieuwe outfits, of zelfs vakantiekaartjes. En- heel belangrijk – ze vragen ons om steeds meer duurzame, verantwoorde producten. Zo hebben we onlangs op verzoek biologische zonnebrand aan het assortiment toegevoegd. Onze klanten inspireren me om de wereld een beetje mooier te maken en geven mij het vertrouwen dat het kan. Samen staan we sterk. Hopelijk nog vele jaren.